Erasmus+KA2
Projekt Nr 2024-1-PL01-KA220-HED-000244962
Od 1 października 2024 r. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie pełni rolę lidera projektu ENGINE – ENtrepreneurial rural Growth through exchanging of Good practices wIthIn Network Education. Projekt finansowany jest z programu Erasmus+ w ramach Akcji 2 – Partnerstwa współpracy (KA220-HED). Całkowity budżet projektu wynosi 400 000 EUR, z czego 128 131 EUR zostało przyznane Uniwersytetowi Ekonomicznemu w Krakowie.
Cele projektu
Projekt ma na celu wspieranie rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich poprzez opracowanie i wdrożenie sieciowych narzędzi edukacyjnych do szkolenia liderów wiejskich w UE – w oparciu o wymianę dobrych praktyk i treści edukacyjnych, a tym samym poprawę europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego w wymiarze cyfrowym, międzysektorowym i integracyjnym.
W związku z tym kluczowymi celami są (1) wspieranie studentów w rozwijaniu ich specyficznych dla obszarów wiejskich kompetencji w zakresie innowacji i przedsiębiorczości, a także (2) stymulowanie innowacyjnych praktyk uczenia się i nauczania – poprzez zmodernizowane i ustandaryzowane treści kształcenia.
Działania w ramach projektu
Działania podejmowane w ramach projektu ENGINE w czterech regionach, w których zlokalizowane są uczelnie partnerskie, obejmować będą:
- diagnozę specyficznego potencjału rozwojowego obszarów wiejskich i możliwości jego innowacyjnego wykorzystania w przedsiębiorstwach wiejskich, ale także w innego typu inicjatywach (np. społecznych),
- ocenę, w jakim stopniu obecne programy uniwersyteckie w zakresie przedsiębiorczości i innowacji dostarczają kompetencje przydatne do wykorzystania zidentyfikowanego potencjału obszarów wiejskich wraz ze wskazaniem luk w tym zakresie,
- zaprojektowanie dedykowanego narzędzia edukacyjnego – EDUPACK – które posłuży do wypełnienia zidentyfikowanej luki kompetencyjnej, wspierając w ten sposób edukację przyszłych liderów przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,
- włączenie wspólnie opracowanego narzędzia EDUPACK do programów nauczania na uniwersytetach.
Oczekiwane rezultaty
Na oczekiwane rezultaty realizacji projektu składają się:
Rural Development Potential for Innovation & Entrepreneurship – Analysis Framework – praktyczny i uniwersalny przewodnik, który pomaga identyfikować potencjał obszarów wiejskich do rozwoju innowacyjnych inicjatyw przedsiębiorczych oraz kompetencje niezbędne do ich skutecznego wdrażania,
Local Leadership Toolkit – przewodnik metodyczny prezentujący metody i narzędzia wspierające tworzenie zestandaryzowanych treści kształcenia w zakresie przedsiębiorczości i innowacji na obszarach wiejskich w europejskich uniwersytetach,
EDUPACK – oryginalny pakiet edukacyjny, zawierający materiały dydaktyczne i metody nauczania, wspierające studentów w zdobywaniu kompetencji niezbędnych do tworzenia innowacyjnych przedsiębiorstw i wspierania zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich,
Open Agreement for Networked Inter-University Use of EDUPACK – porozumienie mające na celu stworzenie długoterminowych ram współpracy i wdrażania EDUPACK na europejskich uniwersytetach,
Realizacja projektu pozwoli na lepsze zrozumienie różnorodnych kontekstów rozwoju obszarów wiejskich w różnych regionach Europy, skutkując uniwersalnością proponowanych rozwiązań edukacyjnych. Otwarty dostęp do rezultatów projektu pozwoli innym europejskim uniwersytetom dokonać przeglądu ich programów nauczania w zakresie przedsiębiorczości i innowacji, zidentyfikować luki kompetencyjne oraz zintegrować opracowane treści edukacyjne z ich programami kształcenia.
Partnerzy konsorcjum
Projekt ENGINE jest realizowany przez konsorcjum, w którym obok UEK uczestniczą uczelnie i instytucje badawcze z Niemiec, Włoch, Portugalii i Grecji:
- FH Münster University of Applied Sciences (Niemcy)
- Università degli Studi di Foggia (Włochy)
- Instituto Politécnico de Viana do Castelo (Portugalia)
- Institute of Entrepreneurship Development (Grecja).
Zespół projektowy UEK tworzą badacze specjalizujący się w zagadnieniach z zakresu przedsiębiorczości, innowacji, polityki regionalnej i rozwoju obszarów wiejskich. Koordynatorem i kierownikiem projektu jest dr hab. Katarzyna Żmija, prof. UEK z Katedry Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw. W skład zespołu wchodzą ponadto pracownicy Katedry Polityki Ekonomicznej i Programowania Rozwoju – dr hab. Joanna Kudełko, prof. UEK, dr hab. Danuta Kabat-Rudnicka, prof. UEK, dr hab. Dariusz Żmija, prof. UEK oraz mgr Bartłomiej Bednarz.
Więcej informacji: https://engine.uek.krakow.pl/
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
